MÈXIC

2019 febrer - març

GRUP: Maria Bosch, Llum Colomer, Cati Font, Miquel Serra, Puri Viñas i Joan Graboleda. // Joan Peñafiel, Marisa Lòpez

25-02 Vam sortir de Figueres a les 7'20, vam agafar un tren Avant. Vam sortir de l'aeroport de Barcelona a les 12 del matí amb escala a Madrid on ens vam trobar amb en Joan i la Marisa. El viatge va ser força llarg però sense entrebancs i vam arribar a Mèxic DF a les 19'30 hora local. Ens vam venir a buscar amb una furgoneta i ens van portar a l'hotel Regente City. Era molt tard i vam decidir anar a dormir directament. L'hotel estava força bé però al arribar ens van donar unes habitacions molt reduides, en Joan i nosaltres vam demanar canviar-les.

26-02 Al matí ens van venir a buscar i ens van portar fins el centre per visitar el Zócalo, la catedral i el Palau Presidencial. Primer vam fer la visita al Palau Presidencial , en realitat fas una visitat al mural històric de Diego Rivera (totalment recomanable). A continuació vam visitar la catedral (no té gaire interés), crecf que primer hauriem d'haver fer aquesta visita ja que degut a l'hora no vam poder veure l'altar principal. Ja era mig dia quan vam anar fins al Museu Arqueològic (molt bé). Només vam veure la part corresponen al poble azteca (mexica). Les explicacions de la guia ens vam permetre gaudir millor de les obres que allà s'hi troben. La guia ens va recomanar "La casa de Toño" per anar a dinar, un desastre segurament no vam saber triar bé ja que el local estava ple de gent del país. Acabat el dinar vam tornar caminant fins al Museu Arqueològic i vam poder visitar les sales on es trobaven les restes de les altres cultures (maies, monte Alban,...). Vam trobar a faltar les explicacions de Beatriz (la guia). A la nit vam menjar molt millor a Vip's. HOTEL: bona situació, esmorzar correcte.

27-02  Visita meravellosa a les ruïnes de Teotihuacan, la guia, Ana, molt bé. Vam tenir temps de sobres per poder veure tots els llocs i pujar a les tres piràmides . La visita a la botiga molt bé encara que les begudes no ens van agradar ( la Puri va vomitar). El dinar molt bé i la visita a Guadalupe interessant, encara que estàvem molt cansats i no vam voler pujar al turó. A la tornada ens van deixar al centre al costat de la casa de les rajoles. Vam decidir separar-nos i mentre nosaltres tornàvem al Zòcalo i visitàvem el mercat d’artesania on vam comprar unes arracades per les nenes, la Llum, la Cati i la Maria van pujar a la Torre. Vam sopar al Burger King i vam tornar caminant a l’hotel.

28-02  El grup finalment el formem 14 persones: José i Pilar ( Yuste, Càceres); José Alfredo i Carmen (Zaragoza) Helena i Mª Ángeles (Madrid). Avui hem fet un dia de viatge, moltes hores dins l’autocar. L’autocar és molt gran i còmode. La guia és la mateix que el primer dia ens va fer el recorregut per la capital: Martha Beatriz. Al matí vam viatjar fins a Puebla donant la volta al volcà Popocatepetl. Vam passar molt a prop de Cholula ( on vam poder veure de lluny la piràmide més gran de Mèxic que es troba sota una església sense excavar).  Ens vam parar al petit poble de Tonantzintla on vam visitar la seva església, una autèntica joia de l’arquitectura colonial. Els indígenes van ajudar a decorar l’interior de l’església en un estil barroc molt recarregat i van camuflar els seus antics déus al mig dels sants, àngels i verges. Vam passar per davant d’Acatepec i vam poder fotografiar una església del mateix tipus. Vam arribar a Puebla  on vam poder visitar: el convent de Santo Domingo, la catedral, el zócalo ,... La primera visita va ser a l’església de Santo Domingo i a la seva magnífica capella del rosari. Vam dinar, molt bé, a la casa de los muñecos.
A la tarda vam continuar el viatge fins a Oaxaca, on vam arribar de nit després de veure una peli sobra la vida de Frida Kahlo. Vam menjar fruita al restaurant de l’hotel i vam anar a dormir.

01-03  (El matí he enviat un correu a en Marc per comentar l’excursió a Teotihuacan) Després d’un bon esmorzar, on abundaven els productes de la regió, vam sortir en direcció Monte Alban . La visita a aquesta zona arqueològica va ser molt interessant. Després de la visita al museu, vam pujar al monument i la guia ens va explicar el més important i ens va donar temps lliure per poder visitar tots els llocs. Cal destacar que les tombes pintades (el principal tema turístic) estan tancades per motius de seguretat i conservació. Sort que havíem pogut veure la reproducció al Museu Arqueològic de Mèxic DF. Durant el temps lliure vam poder pujar a les dues piràmides per veure una bona vista de tot el monument i vam poder veure també un tros autèntic del mur dels dansaires, està molt amagat. Vaig comprar 2 figures de fang a un artesà dels que venien dins el complex.
Vam baixar a Oaxaca i vam visitar el convent dels dominics, el zócol i la catedral. També ens va portar a veure un lloc on feien xocolata, no la vam trobar gaire bona ja que és molt dolça. Vam dinar al zócol ( molt car) i a la tarda vam visitar els mercats locals, on la Puri es va comprar el barret, i vam passejar pel centre. A les 7 de la tarda vam anar al convent de Santo Domingo on vam veure 2 festes: un casament i una cerimònia dels 15 anys  (ens van convidar a mezcal...).
HOTEL: “Misión de los Ángeles” molt bé, a prop del centre. Esmorzar bo.

02-03  Al matí vam visitar la ciutat de Tule, on vam poder veure l’arbre més ample del món. Després ens hem desplaçat a Teotitlan del Valle per veure com teixien els zapoteques i com utilitzaven diferents elements de la natura per donar color a la llana. Vam visitar el poble de Tiacochahuaya per veure la seva església amb pintures murals i construïda amb pedres d’antics jaciments. Vam tornar a Teotitlan per veure una fàbrica de mezcal, n’hem provat de totes classes, i hem comprat 3 ampolles del bo. Hem menjat molt bé en un bufet lliure del costat. A la tarda hem visitat el jaciment de Mitla, molt bé ( a mi m’ha agradat més que Monte Alban i hem pogut entrar a la tomba). Hem viatjat fins a Tehuantepec al costat del Pacífic. Bon sopar de peix i bona conversa a la taula amb la gent de Saragossa.

03-03  Un dia de viatge molt llarg per arribar al Cañón del Sumidero. Allà vam fer un recorregut d’hora i mitja per uns paisatges espectaculars i amb molts animals. En aquesta època la sequera fa que no es puguin veure algunes cascades (l’arbre de nadal ...) però la sortida val la pena. El millor els cocodrils grisos, el primer estava molt quiet i ens pensàvem que formava part del decorat, però després ja en vam veure més en acció. També vam veure una parella de monos i molts ocells. Vam dinar de bufet (massa). Aquí es van ajuntar al grup una parella de Roses ( Pep i Lola, pares d’un antic alumne meu)
Vam arribar a San Cristobal cap a les 7 de la tarda després de travessar  la selva de Chiapas. La ciutat ens va sorprendre ja que és una ciutat cosmopolita i amb un gran ambient als carrers. Al vespre només vam menjar una mica de fruita.

04-03  Avui visitarem les comunitats indígenes acompanyats per Rosita. Al matí hem anat a San Juan Chamula, un poblet que estava celebrant les festes de carnaval. El poble és el centre d’una cultura molt especial i justament aquell dia estaven de festa grossa. No es podien fer fotos, malgrat les ganes que tots teníem, la gent es mostrava poc sociable. Pels carrers vam trobar diferents grups de “monos” que anaven disfressats, tocaven alguns instruments i ballaven danses rituals. Tota la gent anava vestida de manera especial, sobretot els homes ( de blanc o negre). Bebien molt i la majoria estaven borratxos. Hem entrat a l’església on hem pogut veure una cerimònia ritual amb sacrifici d’una gallina. Molta gent resant en la seva llengua a sants catòlics  que no existeixen però que representen els antics déus de la seva religió. Al sortir de l’església un nen ha cridat l’atenció a la guia perquè tenia el paraigües  obert: “ ¿No ve que pasa la bandera? L’espectacle ha estat únic. He comprat un medalló d’ambre. També hem visitat Zinacantan on Juanita ens ha ensenyat els sants de l’antiga església que es conserven en un magatzem ja que l’església es va cremar i un terratrèmol la va afectar. Ens ha portat a casa seu on ens ha convidat a “posh” i a menjar uns tacos. Al arribar a San Cristobal hem anat a una botiga d’ambre  on ens han explicat com reconèixer l’autèntic. A la tarda hem passejat fins a Santo Domingo i hem visitat diferents mercats ...

05-03  Un altre dia molt llarg de viatge travessant la selva de Chiapas, al principi molts boscos de pins i més a prop de Palenque un bosc més tropical amb palmeres. El viatge ha sigut molt llarg ja que la carretera era molt dolenta  i estava plena de “toldos” que t’obliguen pràcticament a parar. Ens hem trobat també amb un control popular que obligava a parar a tots els cotxes i demanaven una “col·laboració” ( 5€) per trobar un home desaparegut. La guia no estava gaire contenta i va exigir un rebut per poder justificar el pagament. Vam arribar a les cascades d’Agua Azul a l’hora de dinar. Un lloc fantàstic on ens vam poder banyar. El lloc estava ple de parades (vaig comprar un fòssil) i molta gent del país. La majoria van menjar un peix de riu (mojarra). Vam seguir viatge durant 1hora i mitja per arribar al salt d’aigua de Misol-Ha, el lloc també era preciós però no el vam poder gaudir ja que només vam poder estar-hi mitja hora. També podies banyar-te però les aigües no eren tan blaves.
Vam arribar a Palenque cap a les 7. Ens vam poder banyar a la piscina i després vam anar a comprar a un super molt gran.

06-03  Avui hem visitat la ciutat del senyor de Pakal: impressionant. Hem pogut pujar a totes les piràmides, menys una. Hem vist la tomba de la reina vermella i hem pogut gaudir d’un meravellós paisatge rodejats de la selva. Hem tornat a l’hotel, ens hem banyat, hem dinat i hem sortit en direcció Campeche. Hem arribat a la ciutat a la nit però amb el temps just de fer una visita al centre. L’hotel està al costat de la muralla, a davant del mar.

07-03  Al matí vam anar a passejar pel “malecón” i vam tornar al centre de la ciutat. Vam esmorzar i vam fer camí cap a Uxmal. El jaciment és espectacular, llàstima que la majoria de restes estiguin reconstruïdes. La piràmide de l’adiví magnífica. Vam veure moltes iguanes. Després de fer un bon dinar a la tarda vam anar fins a Mérida on vam passejar pel mig de la ciutat (vam comprar uns llibres per les nenes). Als carrers del centre hi havia molt d’ambient. Vam comprar iogurts per sopar i abans d’anar a dormir em vaig banyar a la piscina de l’hotel.

08-03  Vam sortir de Mérida força aviat per arribar als voltants de les 10 a Chichen Itzà, la visita més esperada del viatge. No ens va decebre malgrat la gran quantitat de gent que hi havia encara que estàvem en temporada baixa. La gran piràmide de Kukulcan ens va rebre a l’arribada i ja no ens va deixar en tot el recorregut. El joc de pilota, imponent i el mur dels cranis impressionant. Tots semblen diferents i alguns fan realment por. Al llarg del recorregut poden veure diferents relleus molt ben conservats i moltes més escultures que en altres jaciments que hem visitat. Després de passar pel cenote dels sacrificis vam acabar el recorregut a l’observatori i retornar a la gran piràmide. Vam anar a dinar al cenote Saamal i em vaig banyar. A mitja tarda el grup es va anar separant, ens van deixar a diferents hotels de la zona de Rivera Maya. Vam arribar a un món nou on sobrava de tot: espai, menjar, beure, ... L’hotel espectacular i el bufet del sopar encara més. Vam contractar un sopar pel dia 9 i una sortida a Cobà pel dia 10.

09-03  Vam sortir de l’hotel i a davant mateix vam agafar un colectivo en direcció Tulum ( 40 pesos). La gent molt amable i sense cap problema. Vam entrar a les ruïnes al voltant de les 8:30, hi havia molta gent, la majoria en grups organitzats. El lloc paradisíac però amb massa gent. No vam poder banyar-nos per l’estat de la mar. A l’entrada vam veure coatís. Vam decidir tornar a l’hotel hi vam agafar un altre colectivo. Ens vam banyar, vam descansar, vam jugar a minigolf i al vespre vam anar a sopar al Mare Nostrum ( magnífic sopar de peix, la llagosta perfecta...)

10-03  Al matí vam fer la sortida de Cobà + cenote Zacil-Ha. Cobà impressionant, les fotos fan justícia al paisatge que es veu. La piràmide difícil de pujar i baixar, relliscava molt i era molt alta 130 escalons (42m). El paisatge des de d’alt meravellós, tot selva. El cenote va estar bé ja que l’aigua era transparent però el lloc i el dinar podrien haver estat millor. El guia molt bé. De tornada a l’hotel, bany i repòs. En Joan i la Marisa no s’han trobat gaire bé aquests últims dies.

11-03  M’aixeco aviat i vaig a banyar-me al mar. Després d’esmorzar ens que da un llarg viatge de tornada, sortim a les 11 del matí de Rivera Maya i vam arribar a espolla a les 9 del vespre del dia 12. Els vols bé menys a Madrid que va tenir un retard de 2h i mitja.